Prejudecată şi "slot machines"

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/views.module on line 879.

Prejudecată şi "slot machines"

Marti 26/01/2010; Ovidiu Teci

                   

     Jocurile de noroc reprezintă un domeniu ideal pentru apariţia prejudecăţilor. Creierul uman are tendinţa naturală de a clasifica lucruri, de a stabili automat legături între ele fără a le supune unei analize logice, critice. Un domeniu în care evenimentele se petrec aleator – în cazul jocurilor de noroc – reprezintă domeniul ideal în care creierul stabileşte automat legături între lucruri, împotriva logicii, aşa numitele prejudecăţi.

     Conform definiţiei din DEX prin prejudecată se înţelege „Părere, idee preconcepută (şi adesea eronată) pe care şi-o face cineva asupra unui lucru, adoptată, de obicei, fără cunoaşterea directă a faptelor (după fr. préjugé)”.

     În articolul de faţă ne vom referi la un subdomeniu al jocurilor de noroc, respectiv cel al aparatelor automate de jocuri de noroc, cunoscute sub diverse nume -„slot-machine”, „video-poker”, „reel slot machine”, etc. , mai precis la cele mai întâlnite prejudecăţi ale jucătorilor la aceste aparate.

     Aparatele automate de jocuri de noroc au fost inventate cu mai mult de un secol în urmă de către August Fey, un mecanic german, care a emigrat în San Francisco. Invenţia lui, numită „Liberty Bell” consta dintr-o cutie metalică în care se aflau trei roţi pe care erau desenate simboluri precum clopoţei, steluţe şi potcoave. Premiul cel mare era obţinut atunci cand apareau trei clopoţei în ferestruica maşinii. În limbaj popular acest aparat a fost denumit „maşină Bell”, denumire care a rezistat mult timp şi care s-a referit ulterior şi la alte aparate.

     În 1907 Herbert Mills, un întreprinzător din Chicago, a copiat maşina lui Fey şi a început producţia de serie. Mills a făcut totuţi o serie de modificării maşinii lui Fey, ca de exemplu aspectul exterior, numărul de simboluri pe fiecare roată s-a dublat (a ajuns la 20) precum şi a mărit ferestruica în care se vedeau simbolurile astfel încât jucătorul putea vedea şi simbolurile de deasupra şi de dedesuptul simbolului câştigător.

     Începând cu data apariţiei aparatelor de jocuri de noroc şi până în zilele noastre o mulţime de „legende”, „explicaţii” şi prejudecăţi s-au creat în jurul acetora. Pentru a nu fi înşelat de către acestea vă prezentăm în continuare câteva dintre ele:

 

     Dacă cineva câştigă un premiu mare la un aparat de la care tocmai ai plecat, acesta era câştigul tău dacă nu plecai.

     GREŞIT! Toate aparatele moderne conţin ceea ce se numeşte „generator de numere aleatoare” (Random number generator sau RNG). Acest RNG are rolul de a genera numere aleatoare care sunt folosite de către programul maşinii. Există două tipuri de RNG: unele hardware sau unele software(înglobate în program, numite şi pseudo-aleatoare). Cele hardware continuă să genereze mii de numere aleatoare atunci când la aparat nu se joacă. Cele software ţin seama de ceasul intern al plăcii de bază (până la intervale de sutimi de secundă) şi în funcţie de acesta generează numerele aleatoare. În ambele cazuri, persoana care s-a aşezat în locul dumneavoastră la aparat, dacă ar fi ezitat doar o sutime de secundă ar fi primit alt rezultat şi nu ar mai fi câştigat premiul cel mare.

 

     Aparatele care plătesc câştigurile cele mai mari sunt situate cel mai aproape de intrare şi pe culoarele principale .

      GREŞIT ! Această superstiţie este prezentă la jucătorii din cazinouri. Directorii de cazino cunosc această superstiţie şi aşează aparatele cu câştig mai mic pentru jucători tocmai în aceste zone mai accesibile.

 

     După ce un aparat a dat un câştig maxim acesta va plăti mai puţin o perioadă spre a-şi recupera pierderea.

     GREŞIT ! RNG-ul nu are memorie internă. El continuă să genereze numere aleatoare ca şi când nimic nu s-ar fi întâmplat. De fapt este posibil atât teoretic cât şi statistic posibil ca un aparat să dea două câştiguri maxime unul după celălalt.

 

     Dacă personalul de service sau operatorul de jocuri de noroc deschid aparatul sub orice motiv, acesta va plăti mai puţin o perioadă.

     GREŞIT ! Persoanalul de service sau operatorul sunt în relitate prietenul jucătorului; rolul lor este de a se asigura că aparatul funcţionează normal. În nici un caz nu pot influenţa procentul de câştig al acestuia. La fel cum nici operatorul care deschide aparatul pentru a debloca o bancnotă sau o fisă care a blocat acceptatorul nu poate face acest lucru.

 

     Dacă priveşti în interiorul aparatului atunci când personalul de service l-a deschis pentru reparaţii, vei obţine informaţii care îţi permit să câştigi la acesta.

     GREŞIT! „Vizualizând” firele, placa de bază şi monitorul nu vei obţine nici o informaţie utilă ce o poţi folosi în timpul jocului. La fel cum nu poţi să-ţi dai seama cum funcţionează motorul unei maşini privind doar blocul motor. Drept urmare, nu are rost să stai în spatele personalului de service, să fii „chibiţ” atunci când repară aparatul. Îi distragi atenţia mărind timpul necesar efectuării reparaţiei şi mărind probabilitatea ca acesta să fie făcută „de mântuială”. Ambele situaţii nedorite duc la imposibilitatea utilizării aparatului de către jucător pe o perioadă lungă.

 

     Operatorii de cazino posedă un buton cu ajutorul căruia modifică procentul de câştig în timpul nopţii sau în weekend.

     GREŞIT! Nici un aparat nu posedă un astfel de buton. La unele aparate mai vechi procentul de câştig poate fi modificat între anumite limite din meniul de setări dar doar prin resetarea completă a aparatului, lucru ce necesită o procedură lungă de timp şi nu se poate face doar prin apăsarea unui buton. La aparatele moderne acest lucru nu este posibil. Schimbarea procentului de câştig al programului de joc se poate realiza doar prin schimbarea programului de joc, lucru ce presupune, printre altele o serie de proceduri legale ce necesită timp.

 

     Aparatul va plăti mai mult jucătorului dacă acesta joacă cu bancnote în loc de fise.      GREŞIT! Programul de joc nu face diferenţiere între modalitatea de creditare (fise, bancnote, card, jeton, cheie, etc.). La fel cum nici pentru organizatori acest lucru nu are importanţă.

 

     Atunci când simbolurile cu câştig maxim încep să apară sub linia de câştig este semn că în curând aparatul va da un câştig maxim.

     GREŞIT! Iniţial aparatele au fost proiectate astfel încât jucătorul să poată vedea doar simbolurile din linia de câştig. Ulterior, acestea s-au modificat astfel încât să se poată vedea şi simbolurile de deasupra sau dedesupt, în ideea ca jucătorul să vadă „ceea ce ar fi putut să vină”. În realitate este vorba despre o chestie psihologică pe care producătorii de aparate o utilizează pentru a face jocul mai atractiv. Faptul că simbolul necesar pentru a obţine un câştig maxim s-a aflat sub linia de câştig nu înseamnă că am fost foarte aproape de obţinerea lui. La fel cum nici la Loto dacă am ales numărul 32 şi a ieşit 33 nu înseamnă că am fost aproape: probabilitatea este aceeaşi cu cea dacă alegeam numărul 1 sau 15.

 

     Furând cheile aparatelor de la operator le vom putea utiliza ulterior pentru a juca fără a plăti sau a avea acces la cutia de bani a acestora sau a altor aparate din alte locaţii.

     GREŞIT! De îndată ce operatorul observă dispariţia cheilor acesta opreşte aparatele (întrucât cheia de anulare cu care sunt plătite câştigurile jucătorilor evident, nu mai există) şi cheamă personalul de service. Acesta înlocuieşte toate cheile. Mai mult, majoritatea cheilor de creditare sau de acces la setări sunt denumite „chei electronice”. În realitate ele nu au nimic de a face cu cheile, fiind un dispozitiv electronic care permite memorarea unui cod compus din mai multe cifre. Personalul de service schimba vechiul cod cunoscut de aparat cu codul unei noi „chei electronice” în momentul în care este semnalată dispariţia vechii chei. Probabilitatea ca acest cod, conţinut de cheie, să se potrivească cu un alt aparat, eventual dintr-un alt loc este nulă. Să nu mai vorbim de faptul că furtul este o infracţiune !